مکمل گلوتامین چیست؟

0 107

گلوتامین یک امینو اسید غیر ضروری است که در بدن ساخته می شود و از راه مکمل و غذا نیز میتوان ان را دریافت کرد.

گلوتامین 

تحقیقات انجام یافته در باب گلوتامین به عینه نشان داده است این اسید آمینه به راحتی میتواند تا ماهیچه‌ها را از گزند تجزیه شدن پروتئین در امان نگه داشته و پدیده مخرب آتروفی ماهیچه‌ها را به خوبی مهار نماید. این اسید آمینه نقش حیاتی در متابولیسم پروتئین , حجم سلولی و ضد کاتابولیسم داراست . این اسید آمینه که به صورت مکمل هم تهیه و عرضه می شود در ارتقاء حجم سلول ها و در تشدید سنتز پروتئین درعضله ها نقش مهمی را ایفا کرده و خاصیت آنتی کاتابولیکی دوچندان قدرتمندی هم داراست .

گفته می شود که گلوتامین تاثیر قدرتمندی در ارتقا میزان ترشح ارگانیک هورمون رویش در تن هم داشته است . اضطراری به توضیح نیست که تاثیر هورمون رویش در ارتقا حجم و توان عضلانی و در تشدیدمراحل چربی سوزی بر همگان روشن و اثبات شده‌است .

چرا تن به گلوتامین نیاز دارد؟ 

تن آدم برای انتقال آمونیاک و نیتروژن در سراسر تن از روش رگ‌های خونی نیازمند به کار گیری از گلوتامین می باشد . به همین بهانه تن مدام سعی‌ مینماید جریان گلوتامین مو جود داخل رگ‌های خونی را مدام اثبات نگه دارااست . دستگاه ایمنی و دستگاه گوارش هر دو نیازمند گلوتامین میباشند . دستگاه گوارش در بعضی‌ مورد ها که شخص از رژیم با پروتئین بالا استعمال می‌نماید به دلیل نبود گلوتامین قادر است مبتلا مشکلاتی شود .

وقتی که ورزش‌کار به طور منظم و همیشگی به تمرینات سنگین وزن فیزیکی‌ مشغل میشود , نیازمند مقادیر بیشتری گلوتامین نسبت به آن چیزی است که تن به صورت ارگانیک آن را ساخت می نماید . در صورتی‌که تن نتواند گلوتامین موردنیاز خویش را از روش رگ‌های خونی اخذ نماید , ناچار میگردد سراغ عضله‌ها برود . در این صورت گلوتامین جان دار داخل عضله ها شکسته شده و به باطن جریان خون وارد می‌گردد .

فواید گلوتامین 

اعم از فواید ذکر شده برای گلوتامین می شود به تقویت یاد , ارتقاء حجم و آب عضله‌ها و مفاصل , خودداری از تخریب بافت عضلانی و ترمیم بافت عضلانی , انتقال نیتروژن میان نهادها , مراقبت تعادل اسید وگشوده , ارتقاء ترشح هورمون پرورش , منشاء انرژی سلول های مخاطی روده , منشاء انرژی سلول های سیستم ایمنی و تهیه سنتز و تجزیه پروتئین اشاره نمود . ANTONIO 1999 گفت که محافظت سطح ها داخل سلولی گلوتامین در خودداری از تجزیه پروتئین عضله اسکلتی اثرگذار است .

عوارض گلوتامین چیست؟

اگرچه تا کنون عوارض جانبی برای گلوتامین گزارش نشده است ولی باید به یاد داشته باشید که گلوتامین یک نوع آمینو اسید است و وقتی بیش از حد مورد نیاز بدن مصرف شود، نیتروژن اضافه باید دفع گردد. وقتی گلوتامین تجزیه می‌شود، آمونیاک را تولید می‌کند، اگرچه این ماده در بدن جمع نمی‌شود. پس نباید بیش از حد مصرف شود.

منابع غذایی گلوتامین

  • غذاهای دریایی
  • گوشت قرمز
  • کلم قرمز
  • تخم مرغ
  • ماست
  • آجیل
  • جعفری
  • سبزی‌های برگ تیره

مصرف همزمان گلوتامین با کراتین

شما نباید کراتین و گلوتامین را با هم مصرف کنید زیرا این دو مکمل به حامل‌ها و ناقل‌های یکسانی در بدن وابسته هستند. زمانی‌ که این دو مکمل با هم مصرف شوند برای وصل شدن با حامل‌ها به رقابت می‌پردازند و یکی برنده شده و دیگری بازنده می‌شوند.

مکمل گلوتامین 

بدنسازان و افرادی که به ورزش های قدرتی میپردازند برای بهره مند شدن از خاصیت مناسب این اسید آمینه در تن می بایست روزمره ۵ الی ۱۵ گرم از این اسید آمینه را مصرف نمایند . این میزان را می تواندر ۲ الی ۳ سروینگ مصرف نمود . به این مهم نیز اعتنا داشته باشید که در کنار مصرف مکمل های حاوی این ماده طبیعی می توان از روش رژیم روزمره غذایی هم مقادیر متعددی از این ماده را وارد بدننمود .

این کامل کننده را می توان در ۳ وعده بیدار شدن از خواب یا این که گذشته از تمرین ; پس از تمرین و قبلی از خواب به میزان هر توشه ۵ گرم استعمال شود . شایان ذکر است پژوهش ها بی شمار نشانمی‌دهد که مصرف ۵ گرم آن دقیقا ” پیشین از خواب بطور قابل توجهی منجر ارتقا هورمون رویش می شود . در روزهای غیر تمرین هم یک وعده پیشین از خواب استفاده شود .

توجه کنید برای مصرف این مکمل ها از پزشک یا مربی مشورت بگیرید این پست فقط جهت اشنایی شما با مکمل است.
100%
رتبه ی شما به گلوتامین
  • گلوتامین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code