لوسی
هدف ما دسترسی آسان شما به محتوا های مورد نیاز شماست . برای همین لوسی را طراحی کردیم.

مهندسان اروپایی در حال ساخت هواپیما های جدید

0 94

پباده سازی پر و بال های تازه هواپیما 

  • در این طرح موسوم به پارسیفال , پیش‌نمونه هواپیماهایی با پیکربندی‌های تازه ساخته‌ می گردد . این پباده سازی آینده‌نگر مبتنی بر مفهومی است که در آغاز در سال ۱۹۲۴ میلادی به در میان آورده شد . محققانمعتقدند که بالاخره فناوری‌های اضطراری و دلایلی زیاد قانع کننده برای ساخت هواپیما با چنین بال‌هایی را در اختیار دارا‌هستند .

    آلدو فردیانی , معلم فن هواکشسانی از دانشکده پیزا و مسئول طرح «پارسیفال»‌ میگوید : «با ایراد آلودگی هوا و خلل ارتقا رفت وآمد مسافر روبرو هستم که هر دو نیاز به ایده های نو برای صنعت هواپیماییآینده داراست . این ایده‌ها باعث به پیکربندی‌های تازه برای هواپیما خواهد شد که قابلیت میدهد با سوخت کمتر تعداد بیشتری مسافر را حمل کرد . »

  • نیروی آسانسور بیشتر , ‌ کاهش اصطکاک , مصرف سوخت کمتر 
    دانشمندان هواپیمای آبی رنگ پیش مثال هوایپمایی است که در پروژهٔ اروپایی موسوم به «پارسیفال» پباده سازی و ساخته می شود : ‌ هواپیمایی با بال‌های جعبه‌ای ( بال‌های بسته ) متشکل از دو بال و پر که با صفحه‌های عمودی به نیز متصل شده‌اند . این پباده سازی یگانه اصطکاک مانع را کاهش می دهد و نیروی بالا بر را بیشتر میکند که نتیجه‌اش مصرف کمتر سوخت خواهد بود .

    آلدو فردیانی آلدو فردیانی , مدرس حرفه هواکشسانی از دانش کده پیزا می گوید : «این گونه , شبیه هواپیمای کلیدی در بعدها هندسی کوچکتر است و به البته قابلیت و امکان می‌دهد که مطمئن شویم کیفیت پرواز هواپیما به عبارتی قدر عالی است که می‌‌خواهیم . »‌

    پژوهشگران این طرح سرگرم انجام آزمون‌هایی روی دریاچه می باشند تا ابزارهای کنترل‌های پرواز را به اعتنا تهیه و تنظیم نمایند . این نتیجه ها در اختیار سازندگان هواپیما قرار داده خواهد شد .

    ولی آیا صنعت هواپیمایی پذیرای چنین ابتکار مهم خواهد بود؟‌ دانشمندان میگویند پباده سازی آنان مزیت‌هایی داراست که زیاد متقاعدکننده است .

    ویتوریا کیپولا , مهندس هوافضا از دانشکده پیزا میگوید : «این هواپیما درمقوله هواپیماهایی مانند بویینگ ۷۳۷ و ایرباس آ۳۲۰ قرار می‌گیرد که اکثری از شرکت‌ها برای حمل و نقل کم هزینه به عمل میبرند . پهنایبال و پر هواپیما با این هواپیماها یکی است و بدنهٔ‌ هواپیما پاره ای درازتر و پهن‌تر است , ولی تعداد صندلی‌های هواپیما۵۰ درصد بیشتر است . »

  • استعمال از مدل‌های فیزیکی به‌جای مدل‌های آماری 
    برای ساخت هواپیماهای غیرمتعارف , پژوهشگران «دانشگاه فنی دلفت» در هلند قابل انعطاف افزارهای خاصی پباده سازی کرده‌اند که به جای مدل‌های آماری که معمولا در پباده سازی هواپیماهای معمولی به عملمی رود , عمدتا از مدل‌های فیزیکی به کارگیری می نماید .

    جیانفرانکو لابه‌لا روکا , محقق پباده سازی روشهای توسعه یافته می گوید : «هواپیماها میتوانند زیاد گوناگون باشند ولی فیزیک پرواز مدام اثبات است . در سود این ابزارهای توسعه یافته برای مدلسازی , به ماقابلیت میدهد که کارایی هواپیماهای دوچندان نامتعارف را بسنجیم و با هواپیماهای معمولی مقایسه کنیم . »

    براساس محاسبات , هواپیما با بال و پر جعبه‌ای ( پر و بال بسته ) میتواند در مقایسه با هواپیماهای معمولی با به عبارتی پهنای پر و بال تعداد بیشتری مسافر حمل نماید .

    خطوط هوایی در مصرف سوخت صرفه جویی خواهند کرد و مدیران فرودگاه‌ها خواهند توانست سوای تغییر تحول زیرساختار فرودگاه , سرویس ها اضطراری برای تعداد روزافزون مسافران را آماده نمایند . »

    «انتظار داریم این هواپیما در سال ۲۰۳۵ میلادی وارد ناوگان هوایی شود : پباده سازی ما مبتنی بر فناوری‌هایی است که اکنون موجود هست . براین اساس هواپیما برای آتی است , البته خیر آتی ای چنان بدورکه صرفا به طور چهره‌ای قشنگ در کتابی باقی بماند . »

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.